Strona turystyczna przewodników sandomierskich i świętokrzyskich

Strona główna

strona główna  > Sandomierska przyroda >Góry Pieprzowe

Sandomierska przyroda

Góry Pieprzowe - Pieprzówki

Ciekawostki  Gdzie leżą Pieprzówki oraz jak zwiedzać góry Pieprzowe? Rezerwat Przyrody "Góry Pieprzowe" Geologia i ukształtowanie terenu Gór Pieprzowych Góry Sandomierskie i Góry Świętokrzyskie Morze kambryjske i Góry Sandomierskie Dzikie róże. Roślinność stepowa. Flora i fauna Gór Pieprzowych Góry Pieprzowe lub "Góry Różane" Cztery pory roku w górach Nad Wisłą Zagrożenia dla rezerwatu Co na temat Pieprzowej Góry napisał  w Monografii Sandomierza Melchior Buliński? Prace naukowe dotyczące Gór Góry Pieprzowe w literaturze Albumy z Gór Pieprzowych Góry Pieprzowe - informacje różne WyżynaSandomierska

Gdzie leżą Góry Pieprzowe oraz jak je zwiedzać.

Położenie Gór Pieprzowych

Pieprzówki, taka jest inna nazwa gór, stanowią krawędź Wyżyny Sandomierskiej.
Góry Pieprzowe położone są w odległości ok.2-2,5km na północny wschód od Starego Miasta
w Sandomierzu, na granicy miasta Sandomierz i gm. Dwikozy. Większa część Gór Pieprzowych
znajduje się na terenie miejscowości Kamień Łukawski w gm.Dwikozy. Pieprzówki stanowią
krawędź Wyżyny Sandomierskiej, która stromo schodzi w tym miejscu w kierunku doliny Wisły
(największa różnica pomiędzy wysoczyzną a doliną Wisły wysokości wynosi - 60m). Góry
Pieprzowe rozciągają na przestrzeni 2 km, w kierunku z zachodu na wschód. Na zachodzie
poczynając od miejsca gdzie wał przeciwpowodziowy dochodzi do wyniosłości Wyżyny
Sandomierskiej, na wschodzie kończąc w pobliżu stacji kolejowej Metan (w niedalekiej odległości
od mostu kolejowego na Wiśle). Na południe od Pieprzówek znajduje się dolina rzeki Wisły.
Od strony północnej do Gór Pieprzowych przylegają pola uprawne, wymienionych miejscowości.

Zwiedzanie Gór Pieprzowych

Wariant spacer szlakiem czerwonym

Przez Sandomierz i Góry Pieprzowe prowadzi szlak czerwony, wskazując najwłaściwszy kierunek wędrówki. Można wybrać się pieszo ze Starego Miasta, kierując się od Bramy Opatowskiej schodzimy po schodkach ze Wzgórza Miejskiego w kierunku Sandomierskiej Giełdy i dalej wałem przeciwpowodziowym w kierunku Gór. Wał przeciwpowodziowy zaprowadzi nas pod sam rezerwat "Góry Pieprzowe"   (na początku znajduje się tablica informująca o rezerwacie) Oczywiście należy pamiętać, że Góry Pieprzowe nie mają wyglądu Karpat lub np. Gór Świętokrzyskich. Jest to krawędź Wyżyny Sandomierskiej, która stromo opada w kierunku doliny rzeki Wisły (60m - to różnica poziomu pomiędzy wysoczyzną Wyżyny Sandomierskiej a doliną Wisły). Spacer z Sandomierza do najciekawszych miejsc w Górach Pieprzowych zajmie nam do 2godz. Dalszy spacer i przejście całych Gór Pieprzowych to razem z poprzednim odcinkiem ok. 3 godz. Powrót do Sandomierza w zależności od wybranego wariantu trwa 1,5-3 godz.

Wariant z dojazdem

I propozycja
Można podjechać pod Sandomierską Giełdę i stamtąd udać się wałem przeciwpowodziowym.
Skracamy wędrówkę o czas dojścia ze Starego Miasta. Musimy jednak zarezerwować sobie ok. 1-1,5 godz.
na spacer w kierunku najciekawszych miejsc w rezerwacie

II propozycja
Możemy podjechać do Kamienia Łukawskiego i stamtąd przespacerować się w kierunku
najwyższego punktu w Pieprzówkach (201m n.p.m.). Dojazd jest tu bardziej skomplikowany
(stąd też trasę tę opisujemy dosyć szczegółowo). Niemniej w krótkim okresie czasu jesteśmy w najciekawszych miejscach Gór Pieprzowych.

Opis tej trasy: Wyjeżdżając z Sandomierza kierujemy się na Lublin. Po prawej stronie
widoczny jest cmentarz komunalny. Za cmentarzem ok. 1,5 km skręcamy w prawo  kierując się zgodnie z drogowskazem na Mściów (drogowskaz jest słabo widoczny). Dojeżdżamy do Kamienia Łukawskiego. Po lewej stronie znajduje się wiata przystanku autobusowego oraz droga, która skręca w prawo. Pomocne jest tu oznakowanie  wskazujące kierunek przemieszczaqnia się do Gór Pieprzowych. Jeżeli jedziemy autokarem jest to miejsce, gdzie można zawrócić i zaparkować autobus. Innym środkiem lokomocji możemy podjechać bliżej. Tak więc skręcamy w prawo, jedziemy ok.50m, skręcamy w lewo po 350-400m skręcamy w prawo jadąc drogą asfaltową ok. 400m. Dojeżdżamy do gospodarstwa agroturystycznego.  Możliwość parkowania obok gospodastwa jest ograniczona (parking płatny)..Dojazd do tego miejsca z Sandomierza trwa do 10 min.Góry Pieprzowe znajdują się przed nami. Idziemy jedną ze ścieżek w kierunku najwyższego wzniesienia Gór Pieprzowych, z którego roztacza się wspaniały widok na Sandomierz, na dolinę Wisły,  na Nizinę Sandomierską, na starorzecze Wisły (jezioro meandrowe), Widoczne są tereny trzech województw: świętokrzyskiego, podkarpackiego, lubelskiego (krawędź Wyżyny Lubelskiej). Przed nami znajdują się murawy ostnicowe (trawy ostnice charakterystyczne dla stepu), nieco niżej szarawe wychodnie łupków kambryjskich,  a u podstawy krawędzi Wyżyny Sandomierskiej wspomniane starorzecze Wisły.

III propozycja - dojazd od strony Galerii Handlowej "Sandomierz"  ulicą Błonie.

Jedziemy ulicą Błonie, do końca w przypadku samochodu osobowego. Możliwość zaparkowania samochodu w pobliżu rezerwatu. Znajdziemy tam tablicę informującą o rezerwacie.Schodkami
schodzimy z wału przeciwpowodziowego. Przed nami  starorzecze Wisły.  Do wyboru mamy spacer szlakiem czerwonym, który prowadzi przez  Góry Pieprzowe lub spacer wzdłuż starorzecza.
Podrózując autokarem zatrzymuje się obok boiska w pobliżu skrzyżowania ul. Błonie oraz ul. Łąkowej.
Następnie udajemy się pieszo ul. Błonie w kierunku rezerwatu.

Góry Pieprzowe to teren pagórkowaty ze stromymi podejściami, stąd też należy odpowiednio przygotować się do wędrówki (stosowne obuwie). Po opadach, jak również zimą, wczesną wiosną w okresie jesiennym trasy wędrówek w całości lub niektórych odcinkach mogą być śliskie.

Podczas wysokich stanów Wisły, gdy poziom wody sięga podstawy wału, przejście szlakiem czerwonym jest niemożliwe. Szlak czerwony prowadzi bowiem częściowo na terenie międzywala.

Przez Góry Pieprzowe prowadzi szereg ścieżek. Szlak czerwony nie zawsze jest czytelny i we właściwym stanie. Należy zachować ostrożność stosownie po pory roku oraz warunków atmosferycznych.